Använd SPIN-modellen för problemlösning & sälj mer

Vem har användning för SPIN®-selling, kan det hjälpa dig att sälja mer? Med SPIN-modellen blir du en Superhjälte som löser dina kunders problem. Hur ser din situation ut just nu? Varför vill du sälja mer? Varför är det viktigt att sälja? Är det svårt att gå på avslut? Får svårigheterna dig att tvivla? Leder det till minskad lönsamhet? Skulle du ha nytta av att lära dig mer om effektiv försäljning? Hur kan SPIN-modellen hjälpa dig? Vill du sälja mer? Ka-Boom!

Sommaren är över och du är tillbaka på jobbet och ska återigen sälja. I år har du lovat, förutom att sluta röka, träna mer och sätta av tid för din frimärkssamling att sälja än mer – än bättre. Du har lovat högtidligt att göra förändringen och ändra ditt beteende. Du har till och med berättat om det för andra för att öka sannolikheten. Du har även satt upp SMARTA mål för att klara av det hela. Så hur då?

Vad är SPIN-selling?

Spin-selling är en försäljningsmetodik och samtalsmodell framtagen av Neil Rackham, psykolog och beteendevetare som slog igenom internationellt på 1970-talet. Neil Rackham var ledare för det då största forskningsprojektet någonsin på framgångsrik försäljning och försäljningseffektivitet. Det var ett massivt projekt med över 30 forskare som tog del av 35 000 säljsamtal i över 20 länder. Studien varade i 12 år och sponsrades av flera multinationella företag som Xerox och IBM vilket var nödvändigt då kostnaden landade på nätta 30 miljoner. Dollar. Studien ledde fram till SPIN®-modellen utifrån hur framgångsrika säljare arbetar. Rackhams böcker inom försäljning har idag översatts på över 50 olika språk.

Meh – hur säljer vi mer då, kom till saken, tänker du nu. Och det ska vi.

Titta på frågorna i ingressen (den feta texten). Där har du ett exempel på SPIN-modellen. Frågorna är alla uppställda utifrån metoden och sätter dig, dina problem och utmaningar i fokus. Tillika lösningar på dem. Använder du SPIN-metoden i kundsamtal så sätter du kunden i fokus. SPIN® Selling (McGraw-Hill, 1988) är en akronym (minnesstödjande initialförkortning) som du ska använda dig av för att uppnå dina arbetsrelaterade mål inom försäljning 2023. Du ska ju sälja mer!

Tags

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *